Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) opublikowało dane dotyczące liczby pasażerów obsłużonych przez linie lotnicze we wrześniu 2024 roku. Wzrosty odnotowano ponownie we wszystkich regionach globu.
Przychody mierzone w pasażerokilometrach (RPK) był wyższe o 7,1 proc. aniżeli w tym samym miesiącu przed rokiem. Oferowanie wzrosło natomiast rok do roku o 5,8 proc.
Średni wskaźnik wypełnienia samolotów był na poziomie 83,6 proc. To więcej o jeden punkt procentowy względem września 2023 roku.
– Sezon szczytowy podróży zakończył się w tym roku rekordowo wysokim popytem. To dobra wiadomość nie tylko dla pasażerów, ale także dla światowej gospodarki. Każdy rejs tworzy więcej miejsc pracy i handlu – podkreślił Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Przychody RPK z rynków międzynarodowych były wyższe o 9,2 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Oferowanie wzrosło rok do roku o 9,1 proc. Średni wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł rok do roku zaledwie o 0,1 proc. do poziomu 83,8 proc.
W przypadku rynków krajowych przychody RPK były wyższe o 3,7 proc. Oferowanie wzrosło rok do roku o 0,7 proc. Średni wskaźnik wypełnienia samolotów był na poziomie 83,3 proc. To o 2,4 punktu procentowego więcej niż w tym samym miesiącu 2023 roku.
Linie z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały we wrześniu wzrost ruchu o 18,5 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku. Oferowanie wzrosło rok do roku o 17,7 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów był wyższy o 0,5 punktu procentowego i osiągnął pułap 82,6 proc.
Ruch pasażerski przewoźników na Starym Kontynencie wzrósł we wrześniu o 7,6 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2023 roku. Oferowanie było wyższe o 7,4 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł rok do roku o 0,2 punktu procentowego i osiągnął poziom 85,9 proc. To był najlepszy wynik spośród analizowanych regionów.
Linie lotnicze z Bliskiego Wschodu odnotowały we wrześniu wzrost ruchu o 4,4 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem 2023 roku. Oferowanie było wyższe o 4,6 proc. w porównaniu z wrześniem ubiegłego roku. Wskaźnik wypełnienia samolotów spadł z kolei o 0,1 punktu procentowego do pułapu 81,4 proc.
Przewoźnicy z Ameryki Północnej odnotowali we wrześniu wzrost ruchu o 0,5 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku. Oferowanie było wyższe o 1,9 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów spadł natomiast o 1,1 punktu procentowego do poziomu 84,4 proc.
Linie lotnicze z Ameryki Łacińskiej (czyli Południowej i Środkowej) zanotowały we wrześniu wzrost ruchu o 12,4 proc. w odniesieniu do tego samego miesiąca 2023 roku. Oferowanie było z kolei wyższe o 13,9 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów spadł o 1,1 punktu do pułapu 84,3 proc.
Przewoźnicy z Afryki odnotowali we wrześniu wzrost ruchu o 11,9 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2023 roku. Oferowanie było wyższe o 6,6 proc. Wskaźnik wypełnienia samolotów wzrósł natomiast dokładnie o 3,6 punktów procentowych do poziomu 76 proc. To był najsłabszy wynik wśród wszystkich regionów.
– Sukcesy naszej branży niosą ze sobą kolejne wyzwania. Wkrótce w niektórych regionach będziemy musieli zmierzyć się z niedoborem przepustowości, co grozi ograniczeniem korzyści ekonomicznych i społecznych. Decydenci muszą wypracować konsensus na rzecz zrównoważonego rozwoju. Przewoźnicy już dokonują znaczących inwestycji, żeby osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla do 2050 roku. Musi temu procesowi towarzyszyć jednak aktywna wizja polityczna – podsumował Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.